Doorgaan naar hoofdcontent

Ochtenddrama: 'kleine boosheid, groot gedoe

 

Ochtenddrama: kleine boosheid, groot gedoe

Lieve jij,


Je herkent het vast wel. Iedere ochtend strijd met de kleding, ontbijt of het klaarmaken voor school. Ik herken het zeker wel, bijna dagelijks zelfs.


Vandaag was hier in huis zo’n ochtend. De kinderen zijn hier bijna iedere ochtend wakker rond 6.00 uur. Dat is vroeg, vooral als je zelf slecht slaapt! Meestal kunnen ze zich goed vermaken tot 7.00 uur, maar vandaag was het anders.


Om 6.45 uur werd er geroepen; korte broek, korte broek! Met daarop volgend een heel verhaal van ons over wel of geen korte broek aan mogen trekken. Vervolgens begint de een de andere te vervelen/plagen. Waarbij we de beide kinderen hierop aanspreken.


Binnen een half uur was ik al zo moe van al het kabaal, gemopper, geruzie en brutale monden dat ik niet meer wist wat ik moest doen en alleen nog maar kon huilen. En ja dat is heftig kan ik je vertellen. En dan komt mijn angst weer om de hoek kijken met verschillende gedachtes; HELP en wat doe ik fout? Ben ik zo’n slechte opvoeder?


Eerlijk is eerlijk  IK WIST HET GEWOON NIET MEER!


Tijdens het ontbijt met de kinderen besproken wat er nu allemaal gebeurd is vanmorgen en hoe we dit samen kunnen oplossen.


Gelukkig kwam er van ieder kind SORRY!


Nou denk je natuurlijk, het is opgelost. Maar zo werkt dat niet in ons huis. Na het gesprek gaat de een nog vrolijk door, terwijl de ander het wel heeft begrepen.


Maar opeens kwam bij mij het besef. Ik zeg het vaak op social media en ik lees er veel over.

WAT ZIT ER ONDER HET GEDRAG?


Daar lag het antwoord.


Ik vroeg Lars om even bij me te zitten, om te knuffelen en ik stelde hem de volgende vraag: ‘Heb je vandaag schooltheater?’

Lars zei; ‘Ja’

Ik; ‘vind je het spannend?’

Lars antwoordde; ‘Ja’

Ik; ‘Dat snap ik, sommige kinderen vinden dat spannend en dat mag.’


Terwijl we daar samen zaten, voelde ik aan hem dat hij gezien werd. Gezien in de dag, dat het anders is dan anders. Als ik iets geleerd heb over mijn zoon, dan is het wel structuur en regelmaat. Als de dag anders is dan anders (thuis of school) dan wordt hij druk en onrustig en is er spanning. De spanning en stress, hetzelfde dat hij heeft ervaren tijdens de zwangerschap en geboorte.


Voor nu was het goed zo! Hoefde ik niks extra’s te doen.


Ik weet dat het niet overal zo gaat. Maar soms heb je wel het gevoel er alleen voor te staan. Dat is helemaal niet nodig.  Ik ben er voor jullie, om te luisteren naar je verhaal, om te helpen het gedrag beter te begrijpen en om jullie te ondersteunen.


Liefs Anke


Plan en gratis kennismaking

Reacties

Populaire posts van deze blog

Help, mijn kind is druk! Wat nu......

Drukke kinderen, onrustige kinderen, kinderen die niet stil kunnen zitten, actieve kinderen, energieke kinderen en...... Allemaal benamingen en omschrijvingen voor kinderen die drukker zijn dan andere kinderen. Wat maakt het dat een kind druk, onrustig of energiek is? Ik neem je mee in mijn wereld over drukke kinderen. Mijn kind is heel druk Heb jij dat ook? Een kind die de hele dag aan staat. Vanaf het moment dat hij wakker is tot het moment dat hij slaapt heel veel energie heeft. Waarbij je zelf denkt, hoe kan hij nu nog zoveel energie hebben. N ou ik heb er wel een! En wat voor een, een met een Duracell batterij! Mijn zoon is actief, avontuurlijk, enthousiast, ondernemend, beweeglijk, levendig, energiek, druk, onrustig, kan niet stil zitten, vliegt uit zijn stoel, impulsief en vurig. Ofwel een bak energie en dat iedere dag. Maar met een hart van GOUD! Wat te doen met een druk kind Ieder kind is op een andere manier druk en dat maakt het er natuurlijk niet makkelijker op. Want hoe sn...

Help, ik heb een huilbaby!

Waarom huilen sommige baby's urenlang terwijl andere als een roosje slapen? Wat zit er achter dat onophoudelijke gehuil? En hoe kun je als ouder omgaan met deze intense periode? In deze blogpost duik ik dieper in de wereld van de huilbaby. Een baby kan om verschillende redenen huilen. Ze hebben honger, zijn moe, willen aandacht, hebben een vieze luier, darmkrampjes of overprikkeling. Heb jij een huilbaby en weet jij niet goed wat je moet doen? In deze blog leg ik uit waarom een baby huilt, wat een huilbaby is en hoe je de baby kunt helpen . Waarom huilt een baby? Een baby huilt om je iets te vertellen. Een baby maakt wel geluidjes, maar kan nog niet praten. Door te huilen vertelt de baby dat er iets niet fijn is. Het is hun manier om met ons te communiceren. Er kunnen natuurlijk verschillende redenen zijn waardoor een baby huilt. Vaak denk je als ouder dat de baby honger heeft, moe is, vieze luier heeft of aandacht wil. Je pakt je baby dan bij je en kijkt wat hij/zij nodig heeft.  ...

Een baby voelt meer dan wij denken

Een ongeboren baby groeit niet alleen in de baarmoeder. Een ongeboren baby leert en voelt heel veel in de baarmoeder. Een baby kan dus al veel meer dan wij vaak denken. Maar w at heeft hier allemaal mee te maken?   Hier heeft heel veel mee te maken. Allereerst moet je kijken naar de start. Begin bij de kinderwens ofwel de preconceptie. Dit loopt helemaal door tot de eerste weken na de geboorte. In deze blog lees je hier alles over. Een baby komt niet als onbeschreven blad ter wereld! Nou hoor ik je denken; hûh? Wat zeg je nu? Ja, je leest het goed. Een baby komt niet als een onbeschreven blad ter wereld. Dit wil zeggen dat de ongeboren baby alles wat hij meemaakt in de baarmoeder opslaat en dit zich soms kan herinneren in zijn of haar latere leven.  De preconceptie Met de preconceptie is eigenlijk nog voor de daadwerkelijke conceptie (bevruchting). Je kijkt naar de kinderwens? Heb jij een kinderwens? Hebben jullie beide een kinderwens? Hoe sta je er financieel voor? Waar ben j...