Doorgaan naar hoofdcontent

Een baby voelt meer dan wij denken



zwangerschap, geboorte, bevalling, baby

Een ongeboren baby groeit niet alleen in de baarmoeder. Een ongeboren baby leert en voelt heel veel in de baarmoeder. Een baby kan dus al veel meer dan wij vaak denken. Maar wat heeft hier allemaal mee te maken? 

Hier heeft heel veel mee te maken. Allereerst moet je kijken naar de start. Begin bij de kinderwens ofwel de preconceptie. Dit loopt helemaal door tot de eerste weken na de geboorte. In deze blog lees je hier alles over.

Een baby komt niet als onbeschreven blad ter wereld!

Nou hoor ik je denken; hûh? Wat zeg je nu? Ja, je leest het goed. Een baby komt niet als een onbeschreven blad ter wereld. Dit wil zeggen dat de ongeboren baby alles wat hij meemaakt in de baarmoeder opslaat en dit zich soms kan herinneren in zijn of haar latere leven. 

De preconceptie
de gewenste of ongewenste baby

Met de preconceptie is eigenlijk nog voor de daadwerkelijke conceptie (bevruchting). Je kijkt naar de kinderwens? Heb jij een kinderwens? Hebben jullie beide een kinderwens? Hoe sta je er financieel voor? Waar ben je opgegroeid. Dit alles heeft al invloed op de ongeboren baby.

Tijdens de zwangerschap

Nou hoef ik je niet te vertellen dat een baby ongeveer 9 maanden nodig heeft om geboren te worden. De groei van een baby tijdens de zwangerschap gaat niet vanzelf. De groei komt natuurlijk deels door de voeding, alles wat moeder eet en drinkt komt via de navelstreng terecht bij de baby. Maar naast de voeding krijgt de baby nog veel meer mee, zo ontstaan de eerste geboortepatronen

Een baby krijgt ook alle positieve en ook alle negatieve ervaringen van moeder mee via de navelstreng. De navelstreng is geen filter, die zomaar iets weg kan laten. Voelt de moeder is vrolijk en blij, dan krijgt de baby dit mee en voelt hij zich prettig. Maar heeft de moeder tijdens de zwangerschap stress, kent ze veel angst of is ze verdrietig, dan komt dit ook bij de baby terecht. Een baby probeert de negatieve invloed zoveel mogelijk te beperken (door zich af te sluiten). Bij heel veel negatieve invloed zal dit minder goed tot niet meer lukken. De baby zal ik zich dan meer afsluiten (disoriëntatie), stiller worden in de buik. Je gaat dan over de grens van je baby heen. 

verbinding maken met je baby in de buik

De kijk van moeder

Naast dat biologische voeding en emotionele voeding een rol spelen bij je ongeboren kind. Is er nog een belangrijk onderdeel die we niet mogen vergeten. Namelijk de kijk van moeder! Wat een moeder denkt over oorlog, andere mensen, schrikreacties op iets enz. komt ook terecht bij de ongeboren baby. Ofwel hoe moeder kijkt naar de wereld en al het nieuws en hoe ze hiermee omgaat, geeft de baby een beeld hoe de wereld eruit kan zien. 

Tips

Enkele tips die ik je nu al kan meegeven tijdens de zwangerschap. De tips kun je ook doen als je baby een paar maanden oud is.
  • praat tegen je baby; het klinkt misschien raar. Maar vertel de baby hoe je je voelt. Vertel waar je je zorgen om maakt en vertel daarbij ook dat de gevoelens die je hebt bij jouw horen en niet bij de baby. De baby mag dit teruggeven aan jou.
  • maak verbinding; hechting is de sleutel. Zorg dat je veel contact zoekt met je baby. Dit kan door de handen op je buik te leggen, te visualiseren over je baby of ga veel samen knuffelen en dragen in een draagdoek.
  • geboorteverhaal; Als je baby al geboren is, vertel hem of haar hoe de zwangerschap en geboorte geweest zijn. Dit helpt al een beetje om zijn geboorteverhaal te begrijpen.
Natuurlijk is niet iedere zwangerschap hetzelfde. Natuurlijk is niet alles zo zwart/wit. Iedereen heeft mindere dagen, ook tijdens een zwangerschap (weet ik uit ervaring). Maar alles heeft invloed op je baby en dat voelt je baby. 

Denk jij nu na het lezen; WAT? Heb je nog vragen over je zwangerschap of pasgeboren baby kijk dan eens op mijn website hoe ik je kan helpen. Of stuur een mail naar info@praktijkbruijsent.nl  

Liefs Anke
zwangerschap, baby, kind

Reacties

Populaire posts van deze blog

Help, mijn kind is druk! Wat nu......

Drukke kinderen, onrustige kinderen, kinderen die niet stil kunnen zitten, actieve kinderen, energieke kinderen en...... Allemaal benamingen en omschrijvingen voor kinderen die drukker zijn dan andere kinderen. Wat maakt het dat een kind druk, onrustig of energiek is? Ik neem je mee in mijn wereld over drukke kinderen. Mijn kind is heel druk Heb jij dat ook? Een kind die de hele dag aan staat. Vanaf het moment dat hij wakker is tot het moment dat hij slaapt heel veel energie heeft. Waarbij je zelf denkt, hoe kan hij nu nog zoveel energie hebben. N ou ik heb er wel een! En wat voor een, een met een Duracell batterij! Mijn zoon is actief, avontuurlijk, enthousiast, ondernemend, beweeglijk, levendig, energiek, druk, onrustig, kan niet stil zitten, vliegt uit zijn stoel, impulsief en vurig. Ofwel een bak energie en dat iedere dag. Maar met een hart van GOUD! Wat te doen met een druk kind Ieder kind is op een andere manier druk en dat maakt het er natuurlijk niet makkelijker op. Want hoe sn...

Help, ik heb een huilbaby!

Waarom huilen sommige baby's urenlang terwijl andere als een roosje slapen? Wat zit er achter dat onophoudelijke gehuil? En hoe kun je als ouder omgaan met deze intense periode? In deze blogpost duik ik dieper in de wereld van de huilbaby. Een baby kan om verschillende redenen huilen. Ze hebben honger, zijn moe, willen aandacht, hebben een vieze luier, darmkrampjes of overprikkeling. Heb jij een huilbaby en weet jij niet goed wat je moet doen? In deze blog leg ik uit waarom een baby huilt, wat een huilbaby is en hoe je de baby kunt helpen . Waarom huilt een baby? Een baby huilt om je iets te vertellen. Een baby maakt wel geluidjes, maar kan nog niet praten. Door te huilen vertelt de baby dat er iets niet fijn is. Het is hun manier om met ons te communiceren. Er kunnen natuurlijk verschillende redenen zijn waardoor een baby huilt. Vaak denk je als ouder dat de baby honger heeft, moe is, vieze luier heeft of aandacht wil. Je pakt je baby dan bij je en kijkt wat hij/zij nodig heeft.  ...