Doorgaan naar hoofdcontent

Waarom ik koos voor een inleiding (en jij misschien ook)

inleiding geboorte baby

Een bevalling is voor elke vrouw een unieke ervaring. Sommige vrouwen dromen van een spontane bevalling, terwijl anderen juist op zoek zijn naar een meer geplande aanpak. In mijn situatie koos ik voor een inleiding. En hoewel ik me vooraf zorgen maakte, heb ik achteraf geen moment spijt gehad van deze beslissing.


Waarom een inleiding?

Mijn belangrijkste reden voor het kiezen van een inleiding was de gipsbroek (spreidbroek) van mijn dochter. Met 37 weken kreeg mijn dochter een operatie aan haar heupen (heupdysplasie). Na 2 weken op controle bleek dat de bandage niet hielp en ze weer in het gips moest. Ik was toen bijna 39 weken zwanger en had hierdoor veel stress (hoe moet dat met mijn bevalling). In overleg en mede door de hoge bloeddruk, zodat ik genoeg hersteld zou zijn van de bevalling is er besloten voor een inleiding. Ik begrijp dat niet iedereen dezelfde keuzes maakt en dat is ook helemaal niet erg. Het belangrijkste is dat je zelf een weloverwogen beslissing neemt, samen met je partner en je zorgverlener.

CTG om hartje te luisteren tijdens inleiding

Wat is een leiding?

Je kunt op verschillende manieren en om verschillende redenen worden ingeleid. De meest voorkomende inleiding is dat je eerst gestript wordt, om vervolgens via het infuus weeën opwekkers te krijgen. Deze opwekkers zorgen ervoor dat je weeën opgang komen. Een andere manier voor inleiden is, dat er een ballonnetje geplaatst wordt. Daarna krijg je ook een infuus met weeën opwekkers. 
Als je lichaam zelf de weeën overneemt, dan worden de weeën opwekkers afgebouwd. 

Voordat ik verder vertel over de inleiding. Wil ik jullie wel het volgende meegeven.
Weet dat een inleiding vaak noodzakelijk is, als er iets niet in orde is met moeder en/of kind. Een inleiding kan voor een ongeboren baby als schokkend ervaren worden. Wist je dat een baby het liefst zelf bepaald wanneer hij/zij geboren wordt.

De voorbereiding

Je kunt je goed voorbereiden op de inleiding. Helaas kon ik me weinig voorbereiden hierop. Na de controle bij de verloskundige, werd ik meteen doorverwezen naar het ziekenhuis. Daar een tijd aan de CGT gelegen te hebben en mijn situatie is er besloten om mij te strippen. Daarna ben ik naar huis gegaan, om de vervolgens de volgende dag te weer te melden in het ziekenhuis. Tussen de laatste afspraak verloskundige en de geboorte van onze zoon zat ongeveer 24 uur. 
ruggenprik, inleiding, ziekenhuis


Met de kennis van nu, had ik me graag beter willen voorbereiden. Het is fijn om je te verdiepen in het proces en te weten wat ik kon verwachten. Het is goed om je te laten informeren over. Met de kennis die ik nu heb, weet ik wat ik toen had kunnen verwachten. Met de geboortegids, geef ik jou alle informatie die je nodig hebt voor je ongeboren baby en kind. Kun jij met een goed gevoel de bevalling aan.

De bevalling

De bevalling zelf is snel verlopen. Ik was om 7.30 uur in het ziekenhuis en werd aan de weeën opwekkers aangesloten. Ik was verbaasd over hoe snel dit ging. Van helemaal geen weeën, naar beetje weeën, naar heftige weeën, naar weeën storm, naar regelmatige weeën. Gelukkig werd ik goed begeleid door de verloskundige en verpleging. Uiteindelijk mocht ik rond 12.00 uur gaan persen, dit ging niet helemaal goed. Helaas lag mijn zoon niet goed in het bekken gedraaid met zijn hoofd, waardoor de gynaecoloog een ingreep heeft gedaan. Door deze ingreep kwam onze zoon snel en gezond ter wereld. 

geboorte en bevallling van je baby


Wat ik ervan heb geleerd?

Achteraf gezien ben ik heel blij met de keuze voor een inleiding. Want mijn dochter werd na mijn kraamtijd in het gips gezet. Ik was voldoende hersteld, om ook mijn dochter indien nodig te kunnen tillen. Eerlijk gezegd was het een korte, snelle bevalling. Als ik eerder had geweten dat ik een inleiding kreeg, dan had ik me daar mentaal en fysiek meer op voor willen bereiden. Met name ook de ongeboren baby hierin betrekken. Hem vertellen wat er gaat gebeuren en waarom. Heel eerlijk zou ik niet meer voor een inleiding kiezen, tenzij het medisch noodzakelijk is. Een vrouwenlichaam kan een bevalling/geboorte heel goed leiden.

Tips voor zwangere.

Als je overweegt om je bevalling in te leiden, heb ik de volgende tips voor je:
  • stel veel vragen aan verloskundige of gynaecoloog over wat je wilt weten.
  • plan een persoonlijk zwangerschapsadvies in.
  • verzamel informatie
  • praat met andere moeders
  • vertrouw op je gevoel
Ik hoop dat mijn verhaal je heeft kunnen helpen bij je keuze. Als je meer informatie hierover wilt, neem dan contact met me op of plan een afspraak voor zwangerschapsadvies in. Onthoud dat elke bevalling uniek is en dat het belangrijkste is dat jij je ongeboren baby veilig zijn.

Wil je meer weten over mijn ervaring? Stel je vragen gerust in de comments!

Liefs Anke


Reacties

Populaire posts van deze blog

Help, mijn kind is druk! Wat nu......

Drukke kinderen, onrustige kinderen, kinderen die niet stil kunnen zitten, actieve kinderen, energieke kinderen en...... Allemaal benamingen en omschrijvingen voor kinderen die drukker zijn dan andere kinderen. Wat maakt het dat een kind druk, onrustig of energiek is? Ik neem je mee in mijn wereld over drukke kinderen. Mijn kind is heel druk Heb jij dat ook? Een kind die de hele dag aan staat. Vanaf het moment dat hij wakker is tot het moment dat hij slaapt heel veel energie heeft. Waarbij je zelf denkt, hoe kan hij nu nog zoveel energie hebben. N ou ik heb er wel een! En wat voor een, een met een Duracell batterij! Mijn zoon is actief, avontuurlijk, enthousiast, ondernemend, beweeglijk, levendig, energiek, druk, onrustig, kan niet stil zitten, vliegt uit zijn stoel, impulsief en vurig. Ofwel een bak energie en dat iedere dag. Maar met een hart van GOUD! Wat te doen met een druk kind Ieder kind is op een andere manier druk en dat maakt het er natuurlijk niet makkelijker op. Want hoe sn...

Help, ik heb een huilbaby!

Waarom huilen sommige baby's urenlang terwijl andere als een roosje slapen? Wat zit er achter dat onophoudelijke gehuil? En hoe kun je als ouder omgaan met deze intense periode? In deze blogpost duik ik dieper in de wereld van de huilbaby. Een baby kan om verschillende redenen huilen. Ze hebben honger, zijn moe, willen aandacht, hebben een vieze luier, darmkrampjes of overprikkeling. Heb jij een huilbaby en weet jij niet goed wat je moet doen? In deze blog leg ik uit waarom een baby huilt, wat een huilbaby is en hoe je de baby kunt helpen . Waarom huilt een baby? Een baby huilt om je iets te vertellen. Een baby maakt wel geluidjes, maar kan nog niet praten. Door te huilen vertelt de baby dat er iets niet fijn is. Het is hun manier om met ons te communiceren. Er kunnen natuurlijk verschillende redenen zijn waardoor een baby huilt. Vaak denk je als ouder dat de baby honger heeft, moe is, vieze luier heeft of aandacht wil. Je pakt je baby dan bij je en kijkt wat hij/zij nodig heeft.  ...

Een baby voelt meer dan wij denken

Een ongeboren baby groeit niet alleen in de baarmoeder. Een ongeboren baby leert en voelt heel veel in de baarmoeder. Een baby kan dus al veel meer dan wij vaak denken. Maar w at heeft hier allemaal mee te maken?   Hier heeft heel veel mee te maken. Allereerst moet je kijken naar de start. Begin bij de kinderwens ofwel de preconceptie. Dit loopt helemaal door tot de eerste weken na de geboorte. In deze blog lees je hier alles over. Een baby komt niet als onbeschreven blad ter wereld! Nou hoor ik je denken; hûh? Wat zeg je nu? Ja, je leest het goed. Een baby komt niet als een onbeschreven blad ter wereld. Dit wil zeggen dat de ongeboren baby alles wat hij meemaakt in de baarmoeder opslaat en dit zich soms kan herinneren in zijn of haar latere leven.  De preconceptie Met de preconceptie is eigenlijk nog voor de daadwerkelijke conceptie (bevruchting). Je kijkt naar de kinderwens? Heb jij een kinderwens? Hebben jullie beide een kinderwens? Hoe sta je er financieel voor? Waar ben j...